Rossz alkatrész miatt zuhant le a Concorde
csiki 2005.09.09. 15:00
Cergy - Nemzetközi elfogatóparancsot adatott ki az öt évvel ezelőtti Concorde-tragédiát vizsgáló francia hatóság az amerikai Continental Airlines egyik műszaki mérnöke ellen. John Taylort gondatlanságból elkövetett emberöléssel vádolja az ügyet tárgyaló bíróság - jelentette a Standard nevű osztrák napilap.
2000. július 25. a Concorde elnevezésű óriásgépek fekete napja volt, hiszen ezt követően fokozatosan kivonták őket a forgalomból. A párizsi Roissy repülőtérről emelkedve egy Amerikába tartó gép lezuhant, mert egy meglazult fémdarab miatt felrobbant az üzemanyagtartály. A rosszul rögzített titándarab ugyanis megsértette a gép futóművét, az arról lehulló darabok pedig belevágódtak az üzemanyagtartályba. A tragédiában 113 ember vesztette életét, többségük német állampolgár volt.
Az alapos, minden részletre kiterjedő vizsgálatok alapján kiderült, hogy egy John Taylor nevű mérnök volt az, aki ezt a titándarabot rögzítette a gépen. A Continental Airlines, Taylor munkaadója s továbbra is elhárítja a felelősséget a cégtől, annak ellenére, hogy a tavaly nyilvánosságra hozott nyomozati anyagok szerint egyértelműen bizonyítható, hogy a műszaki mérnök nem tartotta be a szerelési előírásokat.
- John Taylor több dologban is hibát követett el. Először is, a különleges erősségű titánt nem a Concorde-okhoz gyártották, ráadásul nem is az előírásoknak megfelelően rögzítette a szakember. Az eredeti alkatrész nem lett volna képes tönkretenni a gép futóművét - állította egy neve elhallgatását kérő Concorde-specialista.
A tragédia után a bírósági tárgyalás - amely lassan egy éve tart - kimondta a halálos ítéletet a szupergyors repülők felett: a 113 ember életét követelő baleset után fokozatosan kivonták a Concorde-okat a forgalomból.
|